Olemme aikeissa lähteä Lappiin ja Norjaan heinäkuussa 2008. Kirjoittelen tähän blogiin matkavalmisteluja ja -suunnitelmia ja matkan aikana myös reaaliajassa.
Uusin kirjoitelma on aina ylimmäisenä ja viisi viimeisintä näkyvissä tässä etusivulla. Muihin, vanhempiin kirjoituksiin pääsee sivun alalaidasta tai oikealla olevan Arkiston kautta

keskiviikko 16. heinäkuuta 2008

Loppu häämöttää - VI matkapäivä

Pääsinkin pitkästä aikaa nettiin, joten päivitin myös kuvilla nuo maanantain ja tiistain kertomukset.
Kumma maa tämä Ruotsi, öisin sataa ja päivällä paistaa. Nytkin yöllä ropisi auton kattoon lähes koko ajan, aamulla sade oli kaikonnut ja hyttyset palanneet.
Niinpä sitten nautittiin aamiaiseksi hyttysleipää hyttyskahvin kanssa ennenkuin päästiin taas liikkeelle.
Aurinko jo pilkahteli pilvien raosta, kun kukonlaulun aikaan sompailimme pohjois-Ruotsin tunturiylängöllä.
Gällivaren kaivoskaupunki todettiin pikkuiseksi kyläpahaseksi joten ajoimmekin suoraan toiseen pikkukaupunkiin, Jokkmokkiin.
Siellä ei ollut hereillä kuin kirkon suntio ja leipomon tytöt, joten onneksi pääsimme nauttimaan jälleen kahvista ja pullasta. Kofeiinia on tällä reissulla saatu kiitettävästi.
Komea kirkko on Jokkmokkilaisilla, sekin piti tarkastaa.
Napapiiri ylitettiin nyt pohjoisesta etelään ja pikkuhiljaa alettiin laskeutua kohden meren rantaa. Mahtavia voimalaitoksia oli pitkin matkaa, nyt selvisi sekin mistä Ruotsi saa sähkönsä.
Viimein Bodenin kaupungin jälkeen saavuimme meren rannalle Luleån kaupunkiin, joka olikin melko laajalle levittäytynyt. Vaikka oli GPS ja kaikki, mentiin sentään pariin kertaan vika suuntaan.
Lopulta sentään keskustakin löytyi ja kävelykatu ja ennenkaikkea se Tiimari!
Muissakin kaupoissa poikettiin ja käytiin syömässä Korsikalaisessa (muka) ravintolassa pizzaa.
Mahat pulleina lyllersimme takaisin autolle, eikä ollut sakkolappua ikkunassa, vaikka sitä vähän pelkäsimme.
Muutaman turhan liikenneympyräkierroksen jälkeen olimme taas E4-tiellä matkalla pohjoiseen.
Kalixissa oli armeijan ylijäämäkauppa, siellä karvalakkeja ja vanhoja mantteleita hypisteltiin tovi, muttei ostettu.
Niin se loppuu Ruotsikin kun tarpeeksi pitkälle ajaa ja niinpä sitten saavuimme rajakaupunki Haparandaan. Keskusta on melkoisesti muuttunut sitten 80-luvun, jolloin täällä viimeksi ajelin ja kaupungin laidalle on noussut iso joukko ostosparatiiseja.
Sieltä löytyi myös Ikea, jossa kärryjä työnneltiin toista tuntia ja jotain saimme ostettuakin. Vielä käytiin Coop-kaupassa ostamassa lisää matkaevästä ja sitten keitettiinkin reteesti iltapäiväkahvit Ikean parkkipaikalla.
Taisi siinä moni paikkakuntalainen jäädä suu auki katsomaan turistien kaffeenjuontia.
Sitten ajoimme rajajoesta yli Suomen puolelle Tornioon ja Kemiin ja huristeltiin kauniissa illassa vielä etelään päin tänne Iin ja Haukiputaan puoliväliin levähdyspaikalle yötä viettämään.
Kaikki päättyy aikanaan, huomenna torstaina joskus illansuussa lienemme taas jo kotona.